ЗАДАЧІ ОЛІМПІАДНОГО РІВНЯ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ
Розв’язування ОЛІМПІАДНИХ задач.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
n
|
n2
|
n3
|
n4
|
n4k
|
nk
|
...1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
4
|
8
|
6
|
6
|
-
|
3
|
9
|
7
|
1
|
1
|
-
|
4
|
6
|
4
|
6
|
6
|
-
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
5
|
6
|
6
|
6
|
6
|
6
|
6
|
7
|
9
|
3
|
1
|
1
|
-
|
8
|
4
|
2
|
6
|
6
|
-
|
9
|
1
|
9
|
1
|
1
|
-
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
У цій таблиці наведено останні цифри натуральних чисел, квадратів, кубів,
четвертих степенів і так далі.
Використовуємо цю таблицю для розв’язування задач.
Задача 1. Знайти остачу від ділення квадрата
цілого числа на 5.
Розв’язання:
Квадрати натуральних чисел закінчуються цифрами:
0; 1; 4; 5; 6; 9.(колонка 2) то при їх діленні
на 5 одержуємо 0, 1 або 4.
Задача 2. Чи може число виду 1k+5m+6n, де k, m, n – довільні натуральні числа, бути
довільним квадратом.
Розв’язання: Кожний доданок закінчується
відповідно цифрами: 1, 5 і 6 (колонка 6) і тому їх сума закінчується цифрою 2,
а таке число не може бути точним квадратом.
Задача 3. Довести, що число 5353- 3333
ділиться на 10.
Розв’язання: При виділенні показників степенів 53
і 33 на 4 в остачі одержуємо в кожному випадку 1. Отже, остання цифра числа 5553
така сама, як числа 3333, бо534*13+1 і 334*8+1,
отже, остання цифра різниці 0, і ця різниця ділиться на 10.
Задача 4.
Які остачі можуть мати точні квадрати при діленні на 3?
Відповідь: 0; 1; (3k±1)2=9k2±6k+1. (3k)2=9k.
Задача 5. Які остачі не можуть мати точні квадрати
при діленні на 4?
(2k)2=4k2
(2k+1)2=4k2+4k+1
Відповідь: 2; 3.
Задача 6. Які остачі не можуть мати точні квадрати
при діленні на 5?
Відповідь:2 і 3. (5k)2=25k2+0
(5k±1)2=25k2±10k+1
(5k±2)2=25k2±20k+4
Задача 7. Довести, що при будь-якому
цілому n число n(n-3)(n2-3n+14) ділиться на 24?
Доведення:
n
(n-3)(n2-n-2n+2+12)=n(n-3)(n(n-1)-2(n-1)+12=n(n-3)(n-1)(n-2)+12n(n-3). Це число
ділиться на 24, бо:
1. n(n-1)(n-2)(n-3) ділиться на 3і 8 Þділиться на 24.
2. 12n(n-3) ділиться на 12 і 2, бо n(n-3)- просте числоÞділиться на 24.
Підсумок заняття.
Мозковий штурм.
Кожний сірник має довжину 5 см .
Як із 15 сірників
скласти метр( викласти слово “метр”).
Каталог олімпіадних задач з алгебри.
Рівень С. Нерівності.
0. При яких значеннях a
та b можна стверджувати, що
виконується ланцюжок нерівність:
min{ a; b} < 2ab(a + b)-1 <
(ab)0,5< 0,5(a + b) < 0,5(a2+ b2) 0,5 < max{ a; b}
1. При яких значеннях b
та a можна стверджувати, що
виконується нерівність: max{ b;
- b} < min{ a;
- a}?
Відповідь обґрунтувати.
2.При
яких значеннях b та a
можна стверджувати, що виконується нерівність:
·
max{ b; - b} - min{ a; - a} < /a/ + /b/;
·
max{ a; b} - min{ 1:a; 1:b } > 2;
·
max{ ab; ba} - min{ 1:ab; 1:ba } > 2;
·
max{ ab; a:b} + min{ ab;
a:b } > 2;
·
max{ a; b} + max{ 1:a; 1:b } > 2;
·
min{ ab; ba} + min{ 1:ab; 1:ba } > 2;
·
max{ ab; a:b} + min{ ab;
a:b } > 2;
·
max{ b; - b} + min{ a; - a} < /a/ + /b/;
·
max{ b; - b} + min{ a; - a} < -a – b;
·
max{ a; - a} + min{ b; - b} < /a/ - /b/;
·
max{ b;a- b} + min{ a; b - a} < -a + b;
·
max{ b; - b} + max { a; - a} < -a – b;
·
max{ b; - b} + max { a; - a} < /a/ + /b/;
·
max { b; - b} + max { a; - a} < b – a;
·
min { b; - b} + min{ a; - a} < -a – b;
·
min { b; - b} + min{ a; - a} < -/a/ - /b/;
·
min { a- b; a:b } < 0,5[a- b+ a:b -/a-b
- a:b/];
·
max{ a- b; a:b } < 0,5[a- b+ a:b +/a-b
- a:b/];
·
min { ab; a- b; a:b; a+b } < -a + b;
·
max { ab; a- b; a:b; a+b } < -a + b;
·
min { ab; a- b; a/b; a+b; b/a; a- b; ab; ba
} < ab+ ba;
·
max { ab; a- b; a/b; a+b; b/a; a- b; ab; ba
} < ab+ ba;
3.При
яких значеннях b та a
можна стверджувати, що виконується нерівність:
max{ b; - b}*min{ a;
- a} < ab;
max{ b; - b}*mах{
a; - a} < ab;
min{ b; - b}*min{ a;
- a} < ab?
4.При яких значеннях b
та a можна стверджувати, що
виконується нерівність:
max{ b; - b; a;
- a } - min{ a;
- a; b; - b} < b – a;
max{ a+b; b - a; a -
b } – min{ a+b;
b - a; a -
b} < b – a;
max{ b; - b; a;
- a } - min{ a;
- a; b; - b} < b -
a?
6. При яких значеннях b
та a можна стверджувати, що
виконується нерівність: max{ b;
- b}:min{ a;
- a} < b:a?
7. При яких значеннях b
та a можна стверджувати, що
виконується нерівність: (ab)0,5
+1 < (a +
1)0,5(b + 1)0,5 Відповідь
обґрунтувати.
8. Доведіть, що якщо сума двох взаємно обернених чисел не менше двох, тобто для добутку
чисел a∙b=1,
тоді
а/b+ b/a > = 2
9. Доведіть, що якщо для невід’ємних b: 1/b+ b > = 2
10.Доведіть, що якщо для невід’ємних
чисел a∙b=1, тоді
(a+b)2.
11.
Доведіть, що якщо для невід’ємних m чисел a∙b∙c∙d∙e∙…∙f=1, тоді
(a + b + c + d + e +…+f)>= m.
12. Доведіть, що для довільного а вірно:
а2>= 0.
13.Доведіть,
що для додатного числа а>0 та
від’ємного дискримінанта: b2-4aс<0 завжди
виконується квадратна нерівність:
ax2+bx+c>0.
14. Доведіть,
що для від’ємного числа а<0 та від’ємного дискримінанта: b2-4aс<0 завжди виконується
квадратна нерівність:
ax2+bx+c<0.
15.При
яких значеннях х та а можна стверджувати, що виконується
нерівність: 5x(2а - 5x) - а2 ≥ 1?
Відповідь обґрунтувати.
16.При
яких значеннях х та y
можна
стверджувати, що виконується нерівність: х2 – 2(х – y) + у2 ≤ 2?
Відповідь обґрунтувати.
17.При
яких значеннях х та a
можна стверджувати, що виконується нерівність:
/х - a/ + /х + a/ ≤ 2?
Відповідь обґрунтувати.
18.
При яких значеннях х та
а не можна стверджувати, що
виконується нерівність: x2 + 2ax + a2 > 0?
Відповідь обґрунтувати.
19. При
яких значеннях х та а можна стверджувати, що виконується
нерівність: x4 + 2x2 + a4 +2a2 > -2? Відповідь обґрунтувати.
20. При
яких значеннях х та а можна стверджувати, що виконується
нерівність: x4 + 2x2 + a4 +2a2 > -2? Відповідь
обґрунтувати.
21. При
яких значеннях х та а не
можна
стверджувати, що виконується нерівність: x + 1/x + 1/a + a < -4? Відповідь обґрунтувати.
22. При
яких значеннях х не можна стверджувати, що
виконується нерівність: x2 + 1/x2 >7? Відповідь
обґрунтувати.
23. При
яких значеннях х можна стверджувати,
що виконується нерівність: 4x2(х3-1) - 3(1 – 2х2) > 4 (х5-1)?
Відповідь обґрунтувати.
24. При
яких значеннях a можна стверджувати, що
виконується нерівність: a-a/-a2 -1/ < 1 – a2(a - 1)? Відповідь обґрунтувати.
25. Побудувати
множину точок в прямокутній системі координат: у2
< ух2.
26. Побудувати
множину точок в прямокутній системі координат: x3 < y5.
27. Побудувати
множину точок в прямокутній системі координат: у2
< /2yx/ - х2.
28. Побудувати
множину точок в прямокутній системі координат: /x3/ < y5.
29. Довести, що а3 + а2с – abc + b2c + b3 = 0, якщо a +
b + c = 0.
30. Довести, що ах + 2х + ау +2у +4 = а2, якщо a -
2 = х + у.
31. Доведіть нерівності способом зведення до
класичної нерівності Коші:
а)
(a + b)(b + c)(c + a) >= 8abc;
б) (k + 4m)(m + 4n)(n + 4k)
>= kmn;
в) (2x + 2y)(2y + 2z)(2z + 2x)
>=xyz;
32.
Розв’язати графічно нерівність : /2x-3y/+
/3x-2y/≤5.
Знайти площу отриманої геометричної фігури.
Рівень А
1. При
яких цілих значеннях х значення виразу (5х + 10 – 2х2 )(2х-1)-1 є
натуральним числом?
2. Доведіть,
що при всіх натуральних m число (m-1)m(m+1)(m+2)+1 - cкладене
число.
3. Розкласти
на множники (m-1)m(m+1)(m+2) – 24.
4. Розв’язати
рівняння: (m-2)(m-1)m(m+1) – 3 = 0.
5. Розв’язати
рівняння в цілих числах: mn = n + m.
6. Розв’язати
рівняння в цілих числах: mn + n + m +1 = 0.
7. Розв’язати
рівняння: 2m2 + n2 = 2nm+4m.
8. Розв’язати
рівняння в цілих числах:
a)/n/+
/m/ - 2 = 0;
b)/n-2/+
/m-2/ - 2 = 0;
c)/n-2/+
/n+2/ - 2 = 0.
9. Розв’язати
рівняння в цілих числах: xy + x - 5y +6 =
0.
10. Розв’язати
рівняння: (m-1)0,5+ 2(n-1)0,5 = 0,5(n+m).
11. Доведіть,
що amn + bn + cm +d = (m + c:a)(an +b)+d – cb:a.
12. Доведіть,
що am2 + bnm + cm2 =
a(m - k1n)(m - k2n), де k1 , k2 корені
квадратного рівняння ak2 + bk+ c=0.
13. Доведіть, що 19m3 - 17m2 = 51 не
має розв’язків в натуральних числах.
14. Розв’язати параметричне
рівняння з невідомим х:
(x2 + ax + a2)(x – ax + a2)-1= a2x-2.
15. Розв’язати рівняння: 2у =
1+ х + x2 + х3.
16. Розв’язати рівняння: x2 + x -2 + 0,5x –
0,5x -1 = 5.
17.
Розв’язати рівняння: [х +3 - 4(х-1) 0,5]0,5+ [х
+ 8 - 6(х-1)
0,5]0,5= 1.
18. Доведіть,
що mn + n + m + d = (m + 1)(n +1)+ d – 1.
19.
Розв’язати нерівність в
натуральних числах: 1/11 <
m/n < 1/10.
20. Доведіть,
що 22013 -1 складене число.
21. Відомо, що a + b + c < 0 і що ax2 + bx + c = 0 не має дійсних коренів. Визначити знак числа с.
22. Доведіть, що п’ятий степінь
кожного натурального числа закінчується такою самою цифрою, як і перший
степінь.
23. Знайти невідомі цифри *,
якщо (**)(**)=1*1.
24. Знайти невідомі цифри *,
якщо (**)(92)=***.
25. Знайти невідомі цифри *,
якщо (**)+(**)=*97.
26. Знайти невідомі цифри *,
якщо (**)(45)=*3*.
27. Знайти невідомі цифри ,
якщо: КУТ = БАк.
28. Знайти невідомі цифри ,
якщо: ЦИФРА = ДВа.
29. Знайти невідомі цифри ,
якщо: ВОДА+ВОДА+ВОДА = ОКЕАН.
30. Розв’язати
рівняння в цілих числах: 6х2-3xy -7x +2y +15 = 0.
31. Розв’язати рівняння: [х2 +3 -
4х]0,5+ 2[9 - 3х]0,5=3[
2х-2]0,5+ [24]0,5.
32. Розв’язати рівняння: 2x4+ 5x3- 4x2 – 10x -3= 0.
33.
При яких значеннях параметра а рівняння
x4-(2а-1)x2 – а2
-1= 0 має два різних корені?
34.
Розв’язати в цілих числах рівняння: X! +У! = 144,05, де степеневий
факторіал означає таку суму взаємно обренених чисел N! = N!+ 1/N!.
35. При
яких значеннях х та a
можна стверджувати, що виконується нерівність:
max{х; - x} = min{a; - a}?
Відповідь обґрунтувати.
36. Розв'язати
рівняння (1 + 4х2) (1 + 9у2) =
24ху.
0 коментарі(в):
Дописати коментар
Підписка на Дописати коментарі [Atom]
<< Головна сторінка